VAD ÄR
 MIDMAN?

Midman är Midland ABs affärsområde för smarta och effektiva IT-tjänster. De bygger alla på idén att öka lojaliteten från servicekunder och fordonsköpare till serviceverkstaden. Både lojalitet till fordonets serviceintervaller och att stanna kvar som kund hos dig som serviceverkstad.

 

Vi har gott om referenser bland de 200 verkstäder som är aktiva i Midman. Tillsammans har de mer än 150 000 fordon som Midman sköter om och aktiverar. Midman står på verkstadens sida som dess biträde – det är du som äger dina kundrelationer. Midmans uppdrag är att maximera lönsamheten för hela din verksamhet, inte bara för exempelvis ett enskilt bilmärke eller kundgrupp. Instegskostnaden för att starta med Midman är låg och några jobbiga bindningstider eller höga installationskostnader finns inte. Vi har valt att göra starten och resan enkel för dig.

HUR GÅR DET TILL?
Midmans affärslogik började byggas 2004 och vi har nu kommit en bra bit på väg. Logik räcker dock inte hela vägen. Städad och bra data, exempelvis rätt servicedata och korrekta adressuppgifter, behövs för att de automatiserade tjänsterna ska fungera. Mycket av detta sker via Midmans integrationer till DMS-partners som Automaster, Dracar+, Optima21, Infoflex, Kobra, Winassist och fordonsdata via Vroom. Under hösten tillkommer nya integrationer till våra kunders affärssystem, bland andra Verendus på husbilssidan. Och en hel del kommer från din serviceverkstad i form av mobiltelefonnummer och e-postadresser som förs över från ditt DMS-system där du huvudsakligen arbetar som användare.

VAD TYCKER ANVÄNDARNA?
- Detta är ett bra sätt för oss medelstora verkstäder som inte har personal som kan sköta sådant som kunduppföljning och kundnöjdhet. Fördelen med Midmans arbetssätt är att de har hela biten, allt från servicekallelse till kunduppföljning och kundnöjdhetsmätning, säger Fredrik Dannevall på Dannevalls Servicecenter i Gustavsberg.

 


MIDMAN IT-TJÄNSTER

SERVICEKALLELSEFLÖDE

Pro-aktiva och verkstadsprofilerade servicekallelser som skickas både på tid (månad) och körd milsträcka innan service. Midmans intelligens håller koll på servicekunder som är otrogna eller slarviga och justerar hela tiden flödet så att lojaliteten till serviceintervallerna maximeras. Aktiv kunduppföljning för de som missat sin service med SMS-påminnelse och e-tjänst verkstaden för de som ska följas upp. Månadsrapport för aktiviteter samt resultat som används internt i din verksamhet och/ eller som rapport till bilimportör exempelvis. Förväntat resultat: Ökad försäljning av service från +10% och uppåt. Midmans duktigaste verkstäder ligger på +30% i ökad serviceförsäljning.

 

KUNDNÖJDHETSMÄTNING

Nöjd-Kund-Index (NKI) med Net Promotor Score (NPS) – ger en snabb bild av kundnöjdheten och feedback via e-post för missnöjda kunder så att du får en chans att rädda kvar dem.

 

Nöjd-Kund-Analys (NKA) ger förutom NKI ett brett beslutsunderlag för hela din verksamhet så att du kan rätta till brister. Kunderna talar exempelvis om hur de ser på dina öppettider, lånebilar, prissättning och mycket mer.

 

DR-BOX

Tjänsten ökar aktivitetsnivån bland befintliga kunder där du kan filtrera fram en SMS-kampanj snabbt och enkelt. Eller skicka ett riktat direktbrev till möjliga nya kunder. Adressuttag sker via Midmans koppling till Vrooms fordonsregister.

DR-box steg 2 lanseras senare – tjänsten håller koll på förändringar i ditt område, exempelvis inflyttade bilar, ägarbyten eller ombesiktningar. Här läggs automatiserade utskicksflöden upp efter dina behov. Originalen snickras i DR-boxens reklamlåda direkt inbyggd i tjänsten av våra duktiga innesäljare eller av dig själv. Dina företagsuppgifter, logotype och auktorisationer är redan kopplade och klara.

 

ANALYS

Tjänsten innehåller nyckeltal och mängder med data om dina kunder, exempelvis drop-out level, service retention ratio, medelvärden i månader och kilometer för servicerepetition. Du kan välja att jämföra ditt företags utveckling mot din egen historiska data eller mot genomsnittet för hela Midman. För företag med flera anläggningar kan alla ses i samma gränssnitt och jämföras.

 

 

VÅRA
MERVÄRDEN

ÅTERFÖRSÄLJARE – LOG IN


MIDMAN
WEB SHOP






Följ Midland AB

NOTISER:

motormagasinet nr25 23 augusti 2017

2017-08-24

Påverka en växellåda?

 
läs mer »
dmv nr 4 2017 crypto 4 0W 20

2017-06-09

Ny olja för VW-motorer

 
läs mer »
motormagasinet nr 21 juni 2017 foretagsbil pa vag

2017-06-09

Proffs På Väg expanderar

 
läs mer »